Jdi na obsah Jdi na menu
 

TUNING KAROSERIE

Design karoserie a provedení jsou velmi důležitými znaky udávající charakter vozu, no jak to říct po našem, podle nosa poznáš kosa. Spojení automobilek a unifikace některých dílů, která zjednodušuje a zefektivňuje výrobu, se dostává do rozporu s jedinečným charakterem a originalitou jednotlivých značek (např.: VW Touareg a Porsche Cayenne,  Peugeot 106,Toyota Aygo a Citroen C1), ale s tímto diktátem, nebo jak chcete, pro některé trendem se nemusíte smiřovat, stačí trošku rebelství ve Vás samotných a z Vašeho miláčka se stane rozzuřený vysavač.

Plasty a laminát jako materiál k tuningu

Tuningovými doplňky změníte podstatně design karoserie. Tyto doplňky jsou kontrolovány státní zkušebnou a procházejí atestem 8SD. Většinou jsou tyto doplňky šité na míru pro konkrétní vůz, ale pokud není design dostupný pro Váš vůz, nevěšte hlavu, je možno koupit univerzální a přizpůsobit jej, nebo Vám zkušená firma vyrobí individuální doplněk s použitím nejčastějších materiálů laminát a plasty (ABS).

 

Laminát Plasty (ABS)
+ skelná tkanina prosycená pryskyřicí
+ lehký
+ tvarovatelný
+ možnost výroby malých doplňků i pro domácí kutily
- křehký
+ perfektní pružnost
+ mechanicky odolnější
+ dlouhá životnost
- výroba rozměrnějších dílů, náročnost výroby, tím i sériovost a také vyšší cena

 

Techniku svařování různě silných plastů mají v malíčku zase specializované firmy, které dokáží dát sériovým dílům požadovaný tvar.

Samotná montáž, už není tak složitá jako výroba. Lepí se polyuretanovým lepidlem na povrch karoserie, který musí být odmaštěný. Pro větší bezpečnost se tyto díly připevňují šrouby. Není žádné umění tam naplácat vše co najdete a mít ten nejnestandardnější díl, protože to se také může nepěkně vrátit v podobě zhoršení přítlaku náprav k vozovce, ve vyvážení vozu, menší chlazení brzd a motoru a tak dál. Není od věci být střídmý ve výběru a mít představu o celkové podobě.

Nárazníkové tuning spoilery

Zajišťují přítlak na nápravy při vyšších rychlostech a tím zvyšují přilnavost kol, dále také zajišťují průchod dostatku vzduchu k chladiči motoru a taky k částem brzdové soustavy, které jsou hodně tepelně namáhané. Spoilery se montují přímo na nárazník nebo jej zcela nahrazují, čímž potom musí plnit funkci tlumiče drobných nárazů. V tomto případě se více doporučují plastové díly i když v malém výběru a větší ceně, ale splňují své poslání a nepraskají tak jako laminátové. Tuningové nárazníkové spoilery vůz opticky rozšiřují, snižují jeho světlou výšku a tím i nájezdový úhel, ale přesto všechno to stojí za to! 

Prahy,lemy blatníků

Prahové nástavce opticky spojují přední a zadní nárazník, tím dotváří boční linii vozu a dodávají celistvost, jak s předním nárazníkem, tak i designem celého auta. Prahy jsou často poškozovány odletujícími kamínky od kol. Nejefektivnější ochranou je polepení průhlednou samolepící ochrannou fólií. Lemům blatníků by se dalo říct, že odzvonilo, používají se už jen zřídka. Při jejich montáži se prostor jen pouze opticky „nafoukne“, ale realita je jiná.

Dnešním, dalo by se říct „trendem“ je vytvořit větší prostor v podbězích, už kvůli snižovaní podvozku či výměně kol o větším průměru. V tomto případě je zřejmé, že bez klempířského zásahu by to nešlo. Pro soutěžní vozy zde máme speciální laminátové sady, které se nemontují na současný plechový blatník, nýbrž ho celý nahrazují. 

Přítlačná křídla

Měly by sloužit ke kvalitnějšímu přenosu výkonu motoru na vozovku a zlepšit ovladatelnost vozu, samozřejmě za předpokladu vhodného použití. Alespoň částečnou funkčnost Vám zaručí už jen to, že si vyberete spoiler od renomovaného výrobce. Samozřejmě nejsme bláhoví, abychom si mysleli, že každý doplněk je testován v aerodynamickém tunelu, ale můžeme si být jisti tím, že výrobce nedopustí, aby montáž jeho výrobku zhoršovala jízdní vlastnosti. Ukažme si to na příkladu s „Tétéčkem“ tehdy ještě bez přítlačného spoileru, kdy při vyhýbání a překročení určité rychlosti bylo těžce ovladatelné a toto bylo příčinou mnoha nehod. Tak jim nezbývalo nic jiného, než v roce 1999 bezplatně domontovat zadní přítlačný spoiler,tvrdší tlumiče a také stabilizátory náprav.

Stříšky

Drobná křidélka plynule navazující na konec střechy nad zadním oknem. Snižují víření vzduchu za odtokovou hranou střechy a snižují znečištění zadního skla. Větší stříšky plní funkci jako přítlačné spoilery. Někdy je vůz vybaven stříškou už od výroby. Na trhu se také nabízejí nástavce opticky prodlužující střechu z plastu nebo laminátu doladěné do barvy vozu, které se lepí přímo na sklo.

Body Kit

Zaručí Vám individuální a designově odlišný vzhled vašeho vozu od všech ostatních. Je to komplexní set doplňků, které dodávají vozu novou image. Součástí Bodykitu vesměs bývá přední a zadní nárazník, prahové nástavce, přítlačné křídlo, maska chladiče, lemy blatníků, zpětná zrcátka, nasávače či výdechy a zřídka kdy i kola a zadní světlomety. Tyto doplňky se vyrábí sériově nebo specializovaná firma vyrobí unikátní kousek jen a jen pro vás, ale to se nachystejte, že se pěkně prohnete. 

Zrcátka

Nejpopulárnějšími zrcátky byly svého času tzv.eMtrojky-imitace z BMW E36 M3, ale i tato éra polevila a dnes nezapomínáme při výběru dbát na důležité zákonitosti:

  • design
  • velikost odrazné plochy
  • vzdálenost od skla dveří
  • viditelnost za vůz

Pro fandy max.výbavy jsou tu na výběr taky elektricky ovládaná zrcátka s vyhříváním popř.integrovanými směrovkami k čemuž je nutná redukce pro její snažší montáž. 

Nasávače, Výdechy

Nasávače – propouštějí a usměrňují studený vzduch tam kde je ho potřeba.
Nasávací otvory v kapotě přivádí vzduch

  • k otevřenému filtru
  • k chladiči motoru
  • k chladiči stlačeného vzduchu

Nasávací otvory v blatnících a náraznících přivádí vzduch

  • k brzdovému systému

Výdechy – odvětrávají tepelně namáhané části

  • motorový prostor

Tyto doplňky často slouží jen ke změně vzhledu. Jejich funkčnost je jen zdánlivá, protože jsou pouhými imitacemi, takže pozor na nezvratitelnou kritiku performerů. 

Mračítka, Krytky světlometů

V tomto případě převyšuje estetičnost nad funkcí. Funkčnost žádná, spíše snižují účinnost světlometů.

Zúžení světel tzv.“zamračení“ zapříčiňuje montáž mračítek na horní hranu předních světel a tím dodávají vozu drsnější výraz. Různorosdot tvarů, také finanční dostupnost a snadná montáž podporují tento doplněk stát se oblíbeným. Když už teda musí být, tak k designově doladěným vozům a ne, aby to měla, s prominutím, každá Octavia. 

Karbon

Postupem výroby a složením se podobá laminátu. Je to pryskyřicí prosycovaná tkanina z uhlíkových vláken nebo také tkanina z kombinace uhlíkových vláken a kevlaru. Nízká hmotnost a velmi vysoká pevnost jsou předností karbonu i kevlar-karbonu.

Má všechny předpoklady pro výrobu odlehčených karosářských dílů ( kapoty, dveří, blatníků,nárazníků,přístrojové desky,atd.) a tím je nasnadě snížení hmotnosti. Pochopitelně je o materiál větší zájem, jak kvůli hmotnosti, tak i díky nadčasové a neohleděné struktuře. 

Plechařina

Řezání, broušení, svařování, flexa a céóčko, toto zní každému odborníkovi od fochu do uší jako rajská hudba a jako velká výzva :)Vy co vám to až tak moc nejde, tak ruce pryč! Není třeba se učit na svém vlastním autě.

Nezapomenout na základní věci než se to povede:

  • vědět jak to má vypadat
  • sladění úprav s celkovým designem vozu
  • mít po ruce karosářské díly

Jak to má vypadat až se to povede:

  • čistota provedení
  • dlouhá životnost
  • bezproblémové nanesení povrchové úpravy 

Rozšiřování blatníků

Většinou potřebujeme více prostoru v podbězích, abychom mohli použít nadstandartní kola (větší šíře,větší průměr), malý zális, snížení podvozku a montáž distančních podložek.

Zjištění a zajištění funkčnosti:

  • zatížit auto při testovací jízdě
  • ostřejší manévry
  • přejezd nerovností
  • plný rejd

Vytahování lemů
Jednu stranu vytahovačky upnete po sundání kola na náboj a druhou stranou válcujete lem blatníku směrem ven. Nahříváním během vytahování horkovzdušnou pistolí nepoškodíte lak lemů. Tímto získáte cca 3cm. (pozn. pokud jsou plastové kryty podběhů,nezapomeňte demontovat)
Vyklepávání lemů
Do plechu z vnitřní strany vyklepáváme gumovou palicí až dostaneme potřebný prostor. Bacha na silný nebo špatně cílený úder, pak z toho může být nežádoucí patvar. Při takovéto úpravě lemů je potřeba tmelení a lakování.
Oříznutí a navaření nových lemů
Výhodou je libovolné zvětšení, které je dané tvarem a šíří navařených lemů. 

Úprava přední kapoty

Kapota je svou velikostí od ostatních dílů odlišná a každý se s ní vyhraje jak jen nejlíp umí.

Protažení kapoty přes vrchní část předních světlometů není už nic neobvyklého. Navaříte vytvarovaný plechový plát na přední hranu a je to. Vypadá to celistvě a čistě. Docílíte tím agresivnější vzhled bez použití mračítek, ale funkčnost je pořád ta tam. Naopak výřezy nasávačů či výdechů je praktická a vítaná změna. 

Clean Style

Je to tzv. vyčištění, vyhlazení karoserie od různých přebytečných tvarových nerovností, které narušují čistou linii či styl vozu (např. zámky a kliky dveří, směrovky, ochranné lišty, stěrače,znak vozu, výklenek pro RZ nebo i víčko nádrže)

Dveře bez klik jsou bezesporu designovým přínosem, ta čistá, ničím nepřerušovaná boční linie vozu vedoucí od přídě až na záď. Ale je tu ale… a tím, jak je zřejmě každému jasné je bezpečnost. Pomoc z venku při stavu nouze je prakticky nemožná. V takových případech jde o minuty, ale to je na zvážení majitele. Je tu možnost jak z toho vybruslit. Nechat kliky jen přední, resp.na dveřích řidiče. Pokud nevyhovuje tvar klik, je možné je použít z jiného vozu, které budou pro oko přijatelnější (např.Audi 80)

Otvírání takových „clean stylových“ dveří je stisknutím tlačítka, samozřejmě pokud máte ve dveřích namontovány a na táhla zámků upevněny elektromagnetické odskoky. Po stisknutí tlačítka na DO dojde k sepnutí elektromagnetu, který přitáhne táhlo dveřního zámku a dveře se pootevřou. Pozor na vybitou baterii či nějakou nepříjemnost na elektroinstalaci, mějte proto někde připraven tajný vypínač nebo externí napájení.

Co říkáte na tzv „holé zadky“? Ano, dalo by se říct, že na některých vozech působí dosti masivně, ale co člověk to názor. Většinou se výklenek pro RZ zavařuje plátem plechu a RZ jde do nárazníku. Jen nezapomeňte i tam na její osvětlení. 

Netradiční systém otevírání dveří

Vertikální otevírání dveří zajišťuje obdiv a upoutání pozornosti. Prvopočátky tohoto systému zajistily vozy Lamborghini již v roce 1971.

Momentálně na našem trhu nepjpropracovanějšími systémy jsou LSD (Lambo Style Doors) a VDsO (Vertikální Dveřní systém Otevírání). Jsou buď univerzální a nebo speciálně pro konkrétní modely vozů.

  1. Rám dveří a B-sloupek komplikují vyklápění dveří vzhůru. Tento pohyb je takové 2v1 – nejdřív dveře normálně malinko pootevřete a teprve poté je vyklopíte vzhůru. Nastupování a vystupování je ovlivněno velikostí a úhlem vyklopení dveří, ale z pravidla je tam místa dost. Autům kupé s vertikálním otvíráním dveří už chybí jen „vzlétnout“. Fakt jim to sedí jak prdel na hrnec.
  2. Další možností je systém výklopných dveří s osou rotace v A-sloupcích. V takovém případě je nutné dbát na zpevnění a perfektní vyztužení těchto sloupků. Nemají zrovna lehkou úlohu udržet celou hmotnost dveří. Toto otvírání je náročné na prostor, tak hlavně nezapomeňte zaparkovat, tak jako dřív a pobavit celé parkoviště vylézáním z okýnka :)
  3. Ne až tak nápadné, ale za to hooodně originální je řešení systémem „suicide doors“ tzv. „dveře pro sebevrahy“. Je to systém otevírání dveří proti směru jízdy. V ČR to není až tak rozšířeno (k vidění u Mazdy RX-8), spíše v USA. 

Víčko nádrže

Víčka mají mnoho podob, nejsou jimi žádné imitačky stylu samolepek, ale funkční díly, např. závodní rychlouzávěr nebo motocyklové víčko nádrže se zamykáním. Montáž není snadná, nejde to jen prostě vyměnit, musí se pěkně máknout a to tak, že do sériových dvířek vyříznete podle montážního průměru sportovního víčka, vyšroubujete sériový uzávěr, zavřete dvířka a přivaříte je k blatníku, na sportovní uzávěr namontujete redukci pro prodloužení hrdla nádrže a uzávěr přišroubujete k blatníku.

Je tu ještě jedna „cleanstylová“ vychytávka – sice složitá, ale za to neobvyklá a líbivá. Víčko nádrže je důmyslně uschováno pod vyklápěcím světlem.

Lakování

Základem je kvalitní lak, který podtrhne jedinečnost a výjimečnost vašeho autka. Technikou a barevným odstínem opticky zvýrazníte nebo potlačíte určité partie vozu. Některé lakovny dokážou vytvořit digitální návrhy pro reálnějším představu. 

Způsoby lakování:

  • jednolitý barevný odstín
  • kombinace více barevných odstínů
  • flip-flop lak
  • celoplošný airbrusch

Často používané jsou vzorníky exkluzivních automobilek, také míchání podle tajných receptů, třpytky, perleťové laky a mnoho dalších vychytávek, které dělají vůz unikátnějším kouskem. Sportovněji laděné vozy mají vyzařovat dynamičností, a soutěživostí. Oblékají je do barev závodního týmu nebo sponzora. 

Chameleon

„Chameleon“, „Měňavka“, „Flip-Flop“, nebojte, to nejsou nadávky nové generace, ale zvláštní skupina barevných laků obsahující speciální pigment, který láme světlo a vyvolává již zmiňovaný „Flip-Flop“- změnu barvy na základě úhlu pohledu a odrazu světla. Mrkneš třeba na přední blatník a je zelený a jen co se pohneš nebo poodejdeš je hned fialový. To je to kouzlo co každému kdo to nezná vykreslí v obličeji údiv. Nejlépe se tento efekt umocňuje na autech s množstvím křivek na karoserii. 

Airbrush

Nanášení a rozprašování barvy proudem stlačeného vzduchu drobnou stříkací pistolí s miniaturní tryskou. Tato technika také známá pod názvem „americká retuš“ je založena na postupném nanášení ultratenkých barevných vrstev a jejich překrývání. Podle jemnosti v přechodech a přesnosti je možné dosáhnout fotorealistických efektů. Každý kousek je originál a za tento umělecký exemplář se také platí, ale to je všeobecně známo. 

Samolepky

Nežijte v představách dřívějších zhýralostí, které byly k vidění v době, kdy samolepky ve spojení se slovem tuning teprve začínaly. Ano, bylo jich k vidění snad úplně všude a některé hodně „husté“, ale ta doba je ta tam a dnešní nabídka,vkus a materiály jsou o kus vpřed a s dřívějšími nesrovnatelné. Nabídka je široká, ale můžete si samolepku navrhnout i sami. 

Výběr je veliký, jak tvarů,tak i rozměrů,barev a typů samolepících fólií:

  • reflexní
  • chrómovou
  • fluorescenční
  • 3D holografickou
  • karbonovou

Instalace samolepky „na sucho“
Doporučené jen u drobných samolepek. Lepení je rychlé, ale za cenu většího vzniku bublin. A taky pozor, máte jen jednu možnost nalepení, jinak je samolepka nenávratně zničena.

Instalace samolepky „na mokro“
Pro větší rozměry samolepek. Tato instalace je založena na navlhčování lepených ploch roztokem vody a mycího saponátu a tím se prodlužuje doba schnutí lepidla. Ale zase je výhodou, že po přiložení samolepky s ní můžete ještě posunovat a vyhlazovat bublinky až do dokonalosti.

Boční polepy

Zlomový byl rok 2001 a „kulťák“ Rychle a zběsile, který měl pro boční polepy zásadní vliv. A tak samozřejmě my šikovní češi musíme ukázat co v nás je a taky že jo. K výrobě je potřeba obvykle jednobarevné samolepící fólie. Jestliže volíte konturu motivu, tak musíte nalepit dvě vrstvy fólie na sebe. Nezapomenout, že ta spodní je větší o šíři kontury. Instalace je metodou „na mokro“. Výhoda je okamžité odlepení, když se to třeba ohledí. 

Sluneční clona

Neboli „stínítko“ může být vyrobeno z nepropustné nebo částečně propustné samolepící fólie.

Faktory výběru:

  • barva
  • nápis
  • tvar
  • rozumná šíře pruhu
    • velikost plochy
    • sklon čelního skla
    • fyzický vzrůst

Použití příliš širokého pruhu může být naprosto nepraktické až i bezpečnost ohrožující tím, že je výhled na dopravní značky nereálný.Bacha na to! 

Potahové samolepící fólie

1.Změna barvy karoserie

Je tzv. náhrada laku nebo jeho doplnění. Fólie je vyrobena z kvalitní a vysoce tvárné směsi zátěžového PVC. Je možné potáhnout jak díly, tak i komplet karoserii. Využití je zajímavé pro vetší firmy, pro sjednocení vozů. Životnost PVC je cca 5let. Ale to může být i výhodou, vzhledem k nízké pořizovací ceně můžete mít auto každý rok v jiném kabátu :)

2.Ochrana laku

Tyto ochranné potahové fólie jsou ze stejného materiálu jako fólie pro změnu barvy, ale jen s tím rozdílem, že jsou transparentní. Což znamená, že původní odstín laku i lesk zůstanou stejný i po nalepení fólie. Nejvíce potřebné jsou tyto fólie na náraznících a kapotě, jelikož na těchto místech je nejčastější riziko poškození laku.


Poznámka:

Už jsou k dostání i barevné fólie s flip-flop efektem. 

Tónování skel

a) snížení teploty v interiéru vozu

– větší soustředěnost 

U vozů bez klimatizace je markantní změna a to až 10°C. I u vozů s klimatizací je znatelná úspora energetických nároků na pohon kompresoru klimatizace. b) ochrana majetku a soukromí


c) ochrana proti prostupu UV záření

sklem – pomalejší stárnutí a blednutí interiéru


d) snížení rizika oslnění vozidlem jedoucím za vámi
e) pro tunery je také nezanedbatelná vizuální stránka

Tónování je zákonem povoleno, ale je tu ale, které se musí dodržet a tj. prostupnost čelního skla musí být vyšší než 75% a předních bočních skel 70%.Pro zadní boční skla a zadní sklo limit stanoven není, jen malá podmínečka a to ta, že vozidlo musí mít pravé vnější zrcátko. Nové vozy mají tónované skla už od základu, již od výroby a proto se už nedoporučuje další tónování, aby se to nepřepísklo. Vždy musí být tónovaná skla označena a tj.značkou „ATEST 8SD“ a ještě musíte mít osvědčení nebo typový list o provedené úpravě.

Jsou dva druhy tónování: nalepení okenních fólií a nebo pokovení

Okenní fólie

Instalace fólie je její nalepení na vnitřní stranu skla. Nezapomeňte na to, že je důležité použit kvalitní pokud možno třívrstvé homologované fólie. Určitě to bude dobrá investice, která se Vám vrátí a ne nějaké pochybné fólie zančky „no name“ z kdejakého obchodu. Snadná a rychlá (cca pár hodin) instalace je předností před pokovením. I větší výběr odstínů a v neposlední řadě také okamžité stržení.

Momentálně na našem trhu nepjpropracovanějšími systémy jsou LSD (Lambo Style Doors) a VDsO (Vertikální Dveřní systém Otevírání). Jsou buď univerzální a nebo speciálně pro konkrétní modely vozů.

  1. Rám dveří a B-sloupek komplikují vyklápění dveří vzhůru. Tento pohyb je takové 2v1 – nejdřív dveře normálně malinko pootevřete a teprve poté je vyklopíte vzhůru. Nastupování a vystupování je ovlivněno velikostí a úhlem vyklopení dveří, ale z pravidla je tam místa dost. Autům kupé s vertikálním otvíráním dveří už chybí jen „vzlétnout“. Fakt jim to sedí jak prdel na hrnec.
  2. Další možností je systém výklopných dveří s osou rotace v A-sloupcích. V takovém případě je nutné dbát na zpevnění a perfektní vyztužení těchto sloupků. Nemají zrovna lehkou úlohu udržet celou hmotnost dveří. Toto otvírání je náročné na prostor, tak hlavně nezapomeňte zaparkovat, tak jako dřív a pobavit celé parkoviště vylézáním z okýnka :)
  3. Ne až tak nápadné, ale za to hooodně originální je řešení systémem „suicide doors“ tzv. „dveře pro sebevrahy“. Je to systém otevírání dveří proti směru jízdy. V ČR to není až tak rozšířeno (k vidění u Mazdy RX-8), spíše v USA. 

Pokovení

První je důležitá demontáž všech skel.Vše se provádí ve speciální vakuové komoře, kde je na vnitřní stranu skla nanesena rovnoměrná mikrovrstva kovu-obvykle titanu. Výhodou je 100% výsledek, větší odolnost a delší životnost. Síla mikrovrstvy kovu ovlivňuje zatmění a vždy bude mít takový ten zrcadlový efekt.

Je možný výběr z několika odstínů, ale počítejte s tím, že tak 2-3dny budete nepojízdní a také si nachystejte peněženku, protože kvůli demontáži skel se pokovení výrazně prodraží.
Jo vidíte ještě jedna důležitá informace, pokovení je už nastálo.