Jdi na obsah Jdi na menu
 

SPORTOVNÍ PODVOZEK

Obecné informace o sportovním podvozku

Hlavním úkolem sportovního podvozku je zlepšit jízdní vlastnosti, to je stabilitu a ovladatelnost vozu a zajistit tak maximální možnou míru bezpečnosti a to nejen v krizových situacích. Ovšem vše má i svá negativa. Myslím že tím jediným a hlavním je sníženi komfortu jízdy. To je asi důvod proč jim nejsou vybavovány vozy již v sériové výrobě. 

Co to vlastně tuning podvozku je?

Co si pod tím představit? Jsou to jen tužší tlumiče a pružiny (pružiny bývají ve většině případů i zkráceny).
POZOR!!! Nedoporučuje se však zkracovat své pomoci flexou taková úprava je dost nebezpečná. Chovaní vozu se tím změní ale k horšímu. Tím že uříznete pružinu se změní i její charakteristika pružení.

Pokud chcete auto jen snížit a trochu přitvrdit doporučoval bych sáhnout jen po sportovních zkrácených pružinách. Jestliže však nemate vítr v peněžence můžete si koupit sadu sportovních tlumčú i s pružinami s nastavitelnou výškou a tuhostí. Výška se mění pomoci dolního sedla pružiny. A to buď závitem, nebo pomocí zarážek. Tuhost se u takových tlumičů nastavuje jednodušeji, to stačí jen otevřít kapotu nebo kufr a pootočit kolečkem na horní straně tlumiče. O něco dražší varianty mají seřizování tuhosti elektronicky pomoci serv. U takových podvozků pak měníte tuhost pouhým mačkáním tlačítka v kabině.

Pokud namontujete sportovní podvozek měly by jste myslet i na rozpěru tlumičů. Tím ze přitvrdíte podvozek, bude karoserie dostávat vetší rány než na jaké je stavěna a začne se kroutit. Instalaci rozpěrné tyče tomu zabráníte. Většinou se montuje mezi přední tlumiče což je dostačující (pokud nevozíte kufr plný cementu). Nemilým důsledkem použití rozpěry múze byt přenesení ,,dobře mířeného‘‘ bočního nárazu i na druhou stranu karoserie.
Další vhodnou úpravou jsou tužší stabilizátory. Namontováním tužších stabilizátorů zamezíte nakláněni vozidla při prudkých průjezdech zatáčkou a budete tak mít lepši kontrolu nad svým vozidlem. Nejčastější podoba stabilizátoru je zohýbaná tyč do tvaru písmene ,,U‘‘. Některé vozy bývají stabilizátorem vybaveny již od výroby. V takovém případě se stabilizátory pouze vymění za tužší. Pokud nemáte vůz vybaven stabilizátory je možné uzpůsobit nějaké jiné. Nebo si vyrobit vlastní.

Myslím si ze tímto článkem sem vám předal jisté základní informace, které by vám mohly pomoci při úpravách podvozku. Jestliže se rozhodnete pro instalaci sportovního podvozku měli by jste si to předtím u někoho vyzkoušet. Krátké svezení se může zdát docela zábavné a příjemné ale po par jízdách do práce ho můžete proklínat. Mám takovou zkušenost s výfukem. Venku měl nádherný zvuk ale ve vnitř trochu rachotil. Říkal sem si, že to není nejhorší a jezdil sem s tím dál, ale asi po třech týdnech přišla na řadu flexa a svářečka a výfuk putoval z auta pryč. Ale pokud máte rádi adrenalin tak neváhejte a těšte se na první svižně projetou zatáčku :)
 

Firmy zabývající se výrobou sportovních podvozků:

 

KW powerflex sparco tein
       
tenzo R weitec HR koni racing

V této části se budeme věnovat úpravám výrazně ovlivňující jízdní vlastnosti. Sériový podvozek = nesčetné množství kompromisů. Jízdní vlastnosti jsou upravovány pro pohodlí posádky. Jen málo řidičů by vyměnilo jízdní vlastnosti F1 za vymlácené zuby ze současné jízdy po dnešních "silnicích" zda-li se tomu dá ještě tak říct. Je velká řada možností pro ladění podvozku a jízdních vlastností. Pojďme na to mrknout :)

Kola

Sice ohraný slogan, ale stále pravdivý–"Kola dělají auto". Je to nejefektivnější cesta, jak sériovému kusu dodat nepřehlédnutelnou a individuální image. Nesériové kola nemění jen svou estetiku, ale i funkci. Design, jízdní vlastnosti i bezpečnost, na to vše má vliv nových kol jak pozitivní, tak i negativní. Rada s odborníky je na místě. Investice jsou velké a tak využijte všech možností internetu a interaktivních katalogů, které Vaši představu vizuálně podpoří přímo na Váš typ auta.

Ráfky z lehkých slitin

Co získám výměnou plechů za liťáky:

  • atraktivní design
  • lepší chlazení brzd, tím snížení množství rotačních hmot
  • lepší dynamika při akceleraci a brzdění

Každý kg 1 rotujícího kola teoreticky odpovídá 5kg přepravované hmoty vozidlem tzn. chcete-li odlehčit vozidlo namontujte lehčí kola než v sérii. Vypadá to snadně, že bez zásahu docílíte výkonový tuning, ale není to tak snadné. Běžná kola z lehkých slitin nezajistí takový úbytek hmotnosti. Za to kované ráfky nebo z hořčíkových slitin už jsou lehčí a pevnější, ale cenově taky jinde. Jen takový příklad hořčíkový x ocelový ráfek o stejné velikosti: 5,5kg x 10kg. Čím větší rozměr ráfků, tím větší hmotnostní úspora.

Skládané ráfky ze 2-3 dílů jsou samostatnou kapitolou. Každý z dílů, může být vyroben z jiného materiálu a tím přesně splňovat požadavky různých částí ráfku.

Prakticky řešené jsou ráfky s loukotěmi z lehkých slitin našroubovanými do prstenců z nerezavějící oceli válcované zastudena. Tyto ráfky mají velmi nízkou hmotnost, výbornou pevnost límců, odolnost proti poškození při vjetí do výmolu a výrazně delší životnost. Tyto ráfky jsou individuální, účelné, atraktivní, ale taky pořádně nákladné.

Povrchová úprava ráfků

Konečný design jako je grafitové provedení, leštěné, lakované, fólie s dekorem či galvanicky pochromované ráfky je jiná káva než v klasické stříbrné barvě. Vždy bude působit ráfek jinak, čehož využijete při designování auta a odlišování. Nejoblíbenější bezesporu je leštění a chromování.

Galvanické chromování se vyznačuje trvale skvělým zrcadlovým efektem a možností různých odstínů, ale při malém poškození se musí pochromovat celý ráfek znovu.

Leštění je fyzicky a časově namáhavá ruční práce, kterou si může udělat každý sám, bez potřeby drahého vybavení. Výsledkem je zrcadlový lesk, který však vyžaduje další péči. Oprava oděrků je zde snadná. Cena obou nejoblíbenějších úprav je zhruba stejná.

Značení ráfků

Pro bezproblémovou montáž je potřeba znát základní rozměry.

  • 9Jx18 – číslo 9 je šířka průměr ráfku v palcích (1palec=2,54cm). Písmeno J značí typ patice. Číslo 18 je celková velikost ráfku, podle níž vybíráte pneumatiky.
  • PCD 100x5 – číslo 100 udává průměr roztečné kružnice v mm. Číslo 5 udává počet kolových šroubů na roztečné kružnici. Pokud máte kola s jinou roztečí je potřeba speciální distanční podložky pro změnu rozteče.
  • CB 57 – číslo 57 udává průměr středového "centrovacího" otvoru v mm. Pokud tato hodnota je menší než sériově předepsaná, není možné nasadit kola na náboje. Pokud tato hodnota je vyšší, tak je nutné použít vymezovací kroužek pro vystředění ráfku. K vibracím dochází při špatném vystředění.
  • ET 10 – velikost zálisu ET v mm popisuje vzdálenost dosedací plochy ráfku od pomyslné roviny dělící šířku ráfku. Např.: čím vyšší bude ET, tím více bude kolo "utopené" v podběhu, ale také může dojít ke kolizi s brzdovou soustavou,tlumičem nebo ramenem, čím nižší bude ET, tím víc bude kolo "vystrčené" z blatníku, ale také může dojít ke kontaktu kola s blatníkem. Toto lze korigovat distanční podložkou.

Kolové šrouby

I na tak malém detailu, jakým jsou kolové šrouby záleží. Liťáky jsou robustnější než plechy, takže je potřeba delších kolových šroubů, než jaké jste měli doteď. Nesmí být příliš krátké, aby se nevytrhly z upevnění v malém množství závitů a ani příliš dlouhé, aby nezasahovaly do nábojů či bubnových brzd.

Velmi podstatná je taky dosedací plocha kolových šroubů. Plochy mají tvary kulové, kuželové a ploché. Nutný je taky údaj o průměru šroubu a stoupání závitu. Z pravidla bývají k novým ráfkům i patřičné kolové šrouby. Jen pozor při koupi už použitých nebo při použití distančních podložek. Uvědomte si: auto jezdí na kolech a veze Vás!

Distanční podložky

Slouží ke zvětšení rozchodu kol nebo ke snížení hodnoty zálisu (ET), popř. ke změně rozteče kolových šroubů (PDC). Jsou vyrobeny z vysoce kvalitního duralu nebo oceli. Vhodnější jsou duralové, jelikož tím jak jsou lehké nezvyšují množství neodpružených hmot a jejich montáž až tak neovlivňuje dynamiku. Po jejich instalaci je nutná kontrola a seřízení geometrie kol!

Distanční podložky rozšiřovací, jsou vyráběny v šířkách od 5 do 50mm, kdy poskytují optimální úpravu polohy kola v podběhu, resp. jeho vystrčení vzhledem ke hraně lemu blatníku.

Distanční podložky pro změnu rozteče, umožňují montáž ráfků s rozdílnou roztečnou kružnicí nebo s jiným počtem upevňovacích šroubů či šteftů. K této podložce musí být zapuštěny hlavy kolových šroubů, proto je min. šířka podložky 25mm. Veškeré podložky šíře nad 10mm by měly být vybaveny odpovídajícím centrovacím otvorem (CB).

Pneumatiky

Zajišťují bezpečnost a ovladatelnost vozidla. Na tuningových a sportovních úpravách jsou často k vidění ráfky z lehkých slitin o větším průměru a s širšími nízkoprofilovými pneumatikami. Touto úpravou získáte větší styčnou plochu pneumatiky s vozovkou, lepší adhezi, tedy lepší přilnavost, posunutí smyku a prokluzu kol a lepší stabilitu jízdy. No ale teď je tu problém s větším třením pneumatik, což ubírá na výkonu a zvyšuje spotřebu. Nižší profil přitvrzuje chování podvozku a tím je jízdy tvrdší a méně pohodlná. A v neposlední řadě je tu problém s aquaplaningem.

Pokud na vozidle nemáte posilovač řízení, tak se těšte na další z řady "příjemností", které Vás čekají a to je silové otáčení s volantem.

Při změně rozměrů se radši řiďte obvodem pneumatik, který by se měl co nejvíc přibližovat obvodu pneumatiky sériové. Pokud tak však neučiníte, tak to bude určitě záměrně a nebudou odpovídat převodové poměry a okamžik řazení se posune do nižší (menší průměr kol) nebo vyšší (větší průměr kol) rychlosti. 100% funkčnost a delší životnost podpoříte tím, že dodržíte min. hloubku dezénu 1,6mm (ideál 4mm) a správné huštění pneumatik.

Značení pneumatik

Složitosti značení pneumatik přenechejme zasvěceným (např. týden a závod výroby), nám postačí základní znalosti.

Příklad: pneumatika pro nejvýkonnější sportovní vozy světa

  • BRIDGESTONE POTENZA S-03 Pole Position 225/40 R 18 88Y TUBELESS STEEL BEL TED RADIAL ROTATION

Vysvětlivky:

  • BRIDGESTONE - název výrobce
  • POTENZA S-03 Pole Position - model a dezén, tj. typ a tvar vzorku
  • 225 – šířka pneumatiky v mm
  • 40 – profil pneu v % (40% z 225mm) tzn. poměr šířky k výšce
  • R – označuje radiální konstrukci pneumatiky-vlákna kostry jsou uložena kolmo na směr rotace (D – diagonální konstrukce pneu-vlákna kostry jsou uložena pod úhlem 30-40̊ a vzájemně se kříží)
  • 18 – průměr ráfku, vnitřní průměr pneu v palcích
  • 88 – index nosnosti pneumatiky, tj. max. nosnost, kterou lze pneu zatížit při indexem omezené rychlosti. Index 88 = 560kg
  • Y - index rychlosti pneumatiky, tj. max. rychlost, při níž je pneu schopna nést hmotnost danou indexem nosnosti. Index Y = 300km/h
  • TUBELLES = TL – bezdušová pneumatika (Tube Type = TT – pneumatiky s duší)
  • STEEL BEL TED RADIAL – konstrukce pneu s nárazníkem z ocelového kordu
  • ROTATION – směrové pneumatiky, nutno dodržet směr šipky (symetrické-libovolná montáž, asymetrické-nutno dodržet vnitřní a vnější stranu umístění-outside,inside)

Alternativní rozměry kol

Ukažme si to nejlépe na příkladu.
Škoda Octavia 1,6MPi – sériové rozměry ráfku: 6Jx14 pneumatiky: 175/80 R14 (pneu má obvod 1940mm)

Teď můžeme hledat ve snížených profilových číslech, ale počítejte s větší šířkou pneu a průměrem ráfků. Držte se zjištěného čísla obvodu +/- 10mm.

ALTERNATIVA:

  • 195/65 R15 (1935mm),
  • 215/60 R15 (1950mm),
  • 205/55 R16 (1930mm),
  • 205/50 R17 (1945mm),
  • 225/45 R17 (1930mm),
  • 225/40 R18 (1940mm),
  • 225/35 R18 (1935mm).

Stanovte si preference a podle nich vyberte. Nezapomeňte po výběru pneu zjistit vhodnou šířku ráfku pro vybranou pneu. Opište si montážní rozměry ráfku na Škodu Octavii I – PDC 100x5, CB 57,ET 35-40 a hurá nakupovat.