Jdi na obsah Jdi na menu
 

SOFTWEAR

Nejdříve si popíšeme co jsou elektronické katalogy (servisní manály). Většina těchto programů funguje tak, že jej spustíte, v úvodu vyberete váš vůz např. pomocí VIN nebo typu, motoru a dalších hodnot. Poté už si můžete listovat elektronickým manuálem a podívat se jaký díl kam patří, co a jak opravit a u některých můžete dokonce zjistit cenu náhradních dílů.

Diagnostika vozuDále máme ještě diagnostický software neboli autodiagnotsika. Co to vlastně je? Je to cílený postup, který vede k odhalení závady na voze nebo k nastavení či změnám konfigurací jednotlivých zařízení. Z praxe to většinou funguje tak, že propojíte váš vůz s tímto programem buď pomocí řídící jednotky, nebo měříte napětí jednotlyvých snímačů akčních členů. Světoví výrobci automobilu mají vlastní diagnostické přístroje pro komunikaci s ř ídícími jednotkami vozu, které vyrábějí, a tyto také přikazují používat svým autorizovaným servisum. V případe značky škoda se dříve jednalo o přístroj VAG 1552, dnes je to zejména nový přístroj VAS 5051 nebo 5052. Fiat používá přístroj Examiner, Peugeot přístroj Diag, Renault přístroj Clip, Mercedes přístroj StarDiagnose, BMW přístroj Modic atd.
 

Pro úplnost informací je ješte potreba doplnit, že existují tzv. čtečky, což jsou jednoucelová zařízení pouze pro čtení a mazání závad. Čtecky vetšinou neposkytují všechny funkce diagnostiky, mívají max. 4-řádkový displej (neexistuje možnost grafického sledování, nebo sledování z dálky napr. od motoru), neumožňují ukládání hodnot např. ze zkušební jízdy, mají velmi nepohodlné ovládání a orientace v systému je prakticky nemožná.

Pojďme si tedy některé programy na auta ukázat. Popis jednotlivých programů není velký jelikož je jasné z úvodu, o čem pojednávají.

Vivid Workshop (eTech) - elektronický katalog.

Vivid Workshop je dalším ze speciálních programů, který obsahuje databáze vozidel, parametrů, servisních zásahů, schémat atd. Dá se s nimi i provádět tzv. "diagnostika bez připojení" - k diagnostice ve většině případů postačí multimetr, případně osciloskop. Tento typ diagnostiky se řadí mezi tzv. "paralelní diagnostiku." Spolupracuje s programem ELIT ERE Manager (Kalkulátor nákladů na opravu vozidel) a ELIT eCAT (elektronický katalog náhradních dílů).

Ford Microcat Europe - elektronický katalog.

Microcat je interaktivní katalog náhradních dílů značky Ford (česky), kde vyberete požadovaný vůz od Fordu, zadáte jakou část hledáte (třeba rozvody) a software vypíše celou sestavu dílů, které jsou potřeba včetně schémat jak do sebe zapadají.

Opel EPC - elektronický katalog.

Software obasahující kompletní databázi vozidel typu OPEL a VAUXHALL a katalógy všech nahradních dílu + aktuálních cen ve velkoskladu v eurech na tyhle vozy. Všechny díly jsou taky graficky zobrazeny. Je to od roku asi 1985 až po nejnovější modely s podporou připojení na server firmy OPEL a stahování aktualizací. Náhradní díly se daj taky objednávat a nakupovat.

Opel EPC - elektronický katalog

Software obasahující kompletní databázi vozidel typu OPEL a VAUXHALL a katalógy všech nahradních dílu + aktuálních cen ve velkoskladu v eurech na tyhle vozy. Všechny díly jsou taky graficky zobrazeny. Je to od roku asi 1985 až po nejnovější modely s podporou připojení na server firmy OPEL a stahování aktualizací. Náhradní díly se daj taky objednávat a nakupovat.

Renault Dialogys - elektronický katalog

Software obasahující kompletní databázi vozidel typu pro vozy Renault a Dacia. Pomocí VIN nebo typu vozu si můžete zjistit co vše by váš vůz měl obsahovat, jakou výbavu apod. Dále si pak můžete listovat v katalogu náhradních dílů jenž mají i ceny. Vše je graficky zobrazeno. Každý vůz má servisní manuál k opravám.

VAG-COM - diagnostika vozu

VAG-COM je počítačový program, který prostřednictvím osobního počítače dokáže kompletně diagnostikovat řídící jednotky vozidel skupiny Volkswagen Group (Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Ford Galaxy a Porsche) a všech ostatních značek (Peugeot, Renault, Toyota, Nissan atd.) v normě OBD. Svými funkcemi je kompatibilní s diagnostikou VAG 1552 a VAS 5052, které používají autorizované servisy.

OP-COM - diagnostika vozu pro Opel

OP-COM je jedinečný počítačový diagnostický systém pro vozy skupiny Opel. Při vývoji tohoto systému byl kladen důraz jak na maximální pokrytí jednotlivých modelů a řídících jednotek, tak na jednoduchost a intuitivnost ovládání. Vzhledem k profesionálnímu provedení a také nízkým pořizovacím nákladům je tento produkt velkým přínosem především v neautorizovaných servisech kde je nákup originální diagnostiky nemožný avšak ocení jej i servisy autorizované, které potřebují druhou diagnostiku na další pracoviště. Diagnostický systém OP-COM vychází s originální diagnostiky TECH II + CANdi a je zaměřen na vozy modelového roku 1995-2008 včetně vozidel se sběrnicí CAN-BUS. Vzhledem k jisté podobnosti pozdních modelů TECH I a počátečních modelů TECH II je možné za použití redukce Opel 10 PIN diagnostikovat i některé starší modely s diagnostickou zásuvkou 10 PIN. Součástí OP-COM je také multiplexovaný propojovací kabel, který sám rozpozná, přes který PIN výzásuvce má byt vedena komunikace a přepne se tak do správného nastavení.

FORD DEC SuperScan - diagnostika vozu pro Ford

Autodiagnostika FORD je stavebnicový systém autodiagnostických modulů pro autodiagnostiku např. vozidel skupiny FORD. Tato autodiagnostika předpokládá základní modul DEC SuperScan, který obsahuje veškerý potřebný hardware. Jedná se o klasickou autodiagnostiku pro většinu řídících jednotek vozidel FORD.

PSA DEC SuperScan - diagnostika vozu pro Pegueot, Citroen

Autodiagnostika PSA je stavebnicový systém autodiagnostických modulů pro autodiagnostiku např. vozidel skupiny PSA (Peugeot - Citroen). Tato autodiagnostika předpokládá základní modul DEC SuperScan, který obsahuje veškerý potřebný hardware. Jedná se o klasickou autodiagnostiku pro většinu řídících jednotek vozidel PSA.

Fiat DEC SuperScan - diagnostika vozu pro Fiat

Fiat DEC je stavebnicový systém autodiagnostických modulů pro autodiagnostiku např. vozidel skupiny značek Fiat, Alfa-Romeo, Lancia a Innocenti. Při vývoji tohoto systému byl kladen důraz jak na maximální pokrytí jednotlivých modelů automobilek, tak na jednoduchost a intuitivnost ovládání. Vzhledem k profesionálnímu provedení a především nízkým pořizovacím nákladům je tento produkt velkým přínosem především v neautorizovaných servisech kde je nákup originalní diagnostiky nemožný avšak ocení jej i servisy autorizované, kde je vzniká nutnost osadit diagnostikou i další pracovište. Základem diagnostického systému FiatDiag je originální diagnostika Examiner a je zaměřen na vozy od modelového roku cca 1997. K propojení s vozem slouží kabel OBD16PIN a také univerzální propojovací kabel pro modely staších ročníků.