Jdi na obsah Jdi na menu
 

OSVĚTLENÍ

Na tento termín buďte hodně opatrní, jelikož osvětlení je základní prvek bezpečnosti, jež zajišťuje přehled o provozu na silnici. Mílovými skoky jde dopředu vše a tak ani vývoj světel nemůže být pozadu (čirá optika,xenony,LED,natáčecí světlomety,…) a tím se i zvyšuje bezpečnost. Vyhněte se proto úpravám, které snižují účinnost světel,ano je to logické, ale mnoho je takových, kdy je opak pravdou.Kvalitní instalace + seřízení světlometů = bezchybná funkčnost. Vylepšení osvětlení do starších vozů je sice chvály hodné, ale zákon na toto zapomíná a opory se nedočkáte. 

Přední světlomety

Umožňují jízdu nejen za světelně zhoršených podmínek, ale i za úplné tmy. Vaše reakce budou rychlejší čím dál dohlédnete a to Vám také tyto světlomety umožňují, než však namontujete silné žárovky či snad xenony nezapomínejte také na ohrožení oslněním, které je nasnadě. Pokud je změna barevného nádechu světlometů nutná, tak volte barevné nebo "LED žárovky" nikoli pryžové návleky.

Čirá optika

Rozdílem je jak čiré krycí sklo, tak i konstrukce světlometu. Klasické světlomety: za žárovkou mají rozměrnou odrazovou parabolu,ta odráží světelné paprsky směrem před vůz. Profilovaný (žebrovaný) kryt světlometu zajišťuje usměrnění světelného toku na vozovku. Čiré světlomety: mají integrován nový,softwarově navržený typ odrážečů, který efektivněji vysílá požadovaný tvar světelného kužele přímo na vozovku. Čirý kryt zde poté slouží jako ochrana citlivých částí před poškozením. Takže teď chápete, že pouhá výměna krytů nic neřeší, ale funkčnější je výměna kompletních světlometů.

Xenony, Bi-Xenony

Tzv.výbojkové světlomety = xenony. O vznik světla v nich se stará el. výboj mezi dvěma elektrodami zatavenými ve skleněné trubici naplněné plynem – xenonem.

+ větší světelný výkon
+ bělejší zbarvení je podobné dennímu světlu
+ světlo je lépe vnímáno lidským okem a zmenšuje jeho únavu
+ kvalitnější osvětlení vozovky do šířky i do dálky a tím zvyšuje míru bezpečnosti

- pomalejší start při zapnutí světel
- životnost ovlivňuje způsob používání:

  • dlouhodobé = neomezená
  • časté rozsvícení a zhasnutí = zkrácená

Kombinací xenonů a halogenů se rozumí xenonové výbojky v potkávacích světlometech a na dálku zůstávají halogenové žárovky. Xenonové výbojky s elektromagnetickým posuvem clonky = bixenony. Posuv umožňuje přepínání světelného toku na potkávací nebo dálkové světla (náhrada žárovky H4).

Univerzálnost přestavbových kitů umožňuje jejich montáž i do vozů, kde tyto světla nikdy nebyly. Sjednocení je v paticích, nelze je sice vyměnit kus za kus, ale upevnit transformátory a vyměnit překryty to už je nic proti tomu požitku z jiného "lepšího" světla.

Angels Eyes

Obrysová světla kruhového tvaru ohraničující hlavní světlomety. LEDky bíle rámují světlomet což vypadá velmi působivě. Již z výroby tuto vymoženost mají vozy BMW. To neznamená, že ostatní utřou nos :) . K dostání jsou světlomety "angels eyes", ale i LED kroužky a u většiny světel jsou domontovatelné. Vetší efekt je u čiré optiky. 

Koncové světlomety

Umožňují řidiči za Vám předvídat styl jízdy, číst chování a tím i rychleji reagovat. Na toto nezapomínejte při různých úpravách. Nejjednodušší je výměna za tunikové světla přesně pro Váš model vozu. Populární jsou světlomety "Lexus style", kde každé účelové světlo svítí vlastní barevnou rozptylkou, vnitřní plocha je pochromovaná nebo černá a překryt je z čirého plastu. Další výstřelky světlometů jsou: s krycím sklem složeným s drobných krystalků, s LED technologií, s jednoúčelovými svítilnami.

Led technologie

Pokrok je znát v každém odvětví, automobilové nevyjímaje.
Základní pravidla:

  1. minimalizace rozměrů a energetické náročnosti
  2. maximalizace účinnosti a životnosti
  3. moderní design

Zadní světlomety jsou vybaveny bezúdržbovými LED diodami a dosahují plného světelného výkonu v kratší době než běžné žárovky. Proto jsou LED vhodné pro brzdové světla. Můžete toho být svědky u nové modelové řady BMW, kde jsou již dvoustupňová LED brzdová světla, která zvyšují intenzitu brzdění. I v tuningu najdeme zadní světlomety s LED technologií. Pokud se do toho chcete pustit sami a osadit si světlomet diodami, nezapomeňte spočítat světelný výkon, vyzařovací úhel a řádně utěsnit světlomet proti vniknutí vlhkosti.

Jednoúčelové svítilny

Pokud snad chcete být něčím jiný "svůjský", tak je tu také řešení jednoúčelové svítilny a vaše představy se stanou reálem. Každá ze svítilen zastává jen jednu funkci, resp. při použití dvouvláknových žárovek (např. 5/21 W).
Překrytí má různé barvy dle účelu použití.
Červené: koncové, brzdové a mlhové světlo
Bílé: směrovka a couvací světlo
Zajímavou kombinaci jednoúčelových svítilen docílíme s kruhovými moduly, které jsou jako koncová LED světla nebo jako červené odrazky. K zástavbám se většinou používají sériové světlomety, které se upravují, zalaminují, dokytují a přelakují.

Lakování světlometů

Tato varianta se jeví jako nejméně vhodná. Celoplošné lakování  spočívá v nanesení tenké vrstvy částečně propustné barvy a tím docílíte barevného tónování do požadovaného odstínu. Tyto barvy jsou speciální tónovací spreje jež zachovávají aspoň jistou míru průsvitnosti. Zkuste však raději jinou úpravu, která tak zásadně nesnižuji účinnost světlometů. Pokud přece jen musíte lakovat, jelikož chtíč je chtíč, tak naneste pouze velmi tenkou vrstvu a nechte řádně zaschnout (po zaschnutí barva ještě ztmavne). Bacha na velkou sytost, pak by Vám nezbylo než auto vozit na odtahovce

Směrovky a poziční světla

Jsou většinou nenápadné a nepoutající pozornost, ale při změně designu mohou i takto malé prvky nevhodně působit. Překrytí může být oranžové, čiré či kouřové a žárovka oranžová nebo diadémová. Je i na Vás zda-li změníte tvar či velikost směrovky, všechno jde.

V clean stylingu bývá směrovka odstraněna načež používají vnější postranní zrcátka vybavené blikači. Další možností jsou poziční světla na boční linii vozu, ale na každou stranu jen dvě, dopředu a dozadu. Odpovídají směrovkám, zapínají se současně s obrysovkami a pro lepší efekt můžou být i LED. 

Přídavné světlomety

Dostačující jsou hlavní světlomety, ale pokud jezdíte noční rychlostky a nebo se jen v noci projíždíte, tak už stojí za zváženou pořídit přídavné osvětlení. Umisťují se do nárazníku, do masky chladiče a nebo na trubkový čelní rám. U terénních aut i na střešní rám. Závodní auta je mívají v aerodynamické laminátové nástavbě na přední kapotě.

Přídavné světlomety jsou buď mlhové nebo dálkové. V první variantě přidáním mlhovek (pokud nejsou z výroby) hodně zvýšíte bezpečnost při zhoršených podmínkách, ale u instalace dálkových světel buďte obezřetní, jelikož přehnané osvětlení může značně oslňovat protijedoucí vozidla, což je velmi nebezpečné. 

Osvětlení podvozku

Chcete, aby Váš vůz byl výrazný i v noci? Samozřejmě, že to jde za pomocí osvětlovacích trubic. Jen pozor na "ruku zákona" :) se kterou není radno si v tomto případě začínat, jelikož instalace je prohřešek a není legislativně odůvodnitelný, takže jakýkoliv boj je předem prohraný. Čtyři trubice zpravidla stačí na toto osvětlení.

Dvě cca 125cm se dávají na vnější stranu podlahy do blízkosti prahů a další dvě cca 95cm se dávají do spodní části předního a zadního nárazníku. Trubice by neměly být vidět, pokud přece jen, jsou k dostání lišty na překrytí. Správný efekt je dojem barevného vzduchového polštáře odděleného od podvozku.

Elektrické zapojení je rozumné řešit nezávisle na světlech, ať můžete kdykoliv vypnout. Uniformy jsou dnes už těžko vidět :)

Neony

Klasickým způsobem osvětlení je použití neonových trubic. Světlo zde vzniká podobně jako u xenonů, el. výbojem mezi dvěma elektrodami zatavenými ve skleněné trubici naplněné směsí plynů. Na rozdíl od xenonů vyzařují neony ultrafialové paprsky. Aby světlo bylo viditelné musí dojít k průchodu paprsků vrstvičkou luminoforu na vnitřní straně skleněné trubice. Barvu udává chemické složení luminoforu.

Aby vše svítilo jak má potřebují neony startovací obvod a transformátor pro převod napětí z 12 na 230V. Nejlepší srovnání neonů je s kuchyňskými zářivkami. I když jsou neony vybaveny plastovou ochrannou vrstvou, tak umístění (podvozek) a materiál trubice (skleněná), tak jejich životnost je velmi krátká a velmi závislá na způsobu používání.

Předností neonů je vyzařování světla celistvě po celé délce trubice a větší vyzařovací úhel. Použití je nejlepší na snížených showcarech, kde se předpokládá menší náročnost provozu.

Led trubice

A je tu zase další krok dopředu od neonů a tím jsou LED trubice. Zdrojem jsou supersvítivé diody umístěné vedle sebe ve vzdálenosti 2-6cm. Pás diod vč. elektrického zapojení je zalitý do průhledného plastu. Počet diod najednu trubici je dán její délkou a hustotou rozmístění diod. Čím blíže budou diody u sebe, tím citlivější světlo budou vyzařovat.

Přednosti:

  • mechanická odolnost
  • menší energetická náročnost
  • odolnost proti vniknutí vlhkosti
  • snadná instalace díky tomu, že zde není potřeba transformátor ani startovací obvod.

Efekty:

  • blikání v rytmu hudby
  • změna barvy osvětlení

Nedostatky:

  • nedokonalé osvětlení složené z mnoha bodových paprsků

Použitím trubic s hustým rozmístěním diod a podvozek nebude pár cm nad zemí, tak je lze srovnat s neony. Použití je nejlepší do běžně provozovaných vozů s vyšší světlou výškou.