Jdi na obsah Jdi na menu
 

MOTOROVÝ OLEJ

Motorové oleje výroba, vlastnosti, výběr, výměna

Co je dobré vědet je jak se vlastně takový olej vyrábí, pak se podívame na rozdělení olejů, značení a jejich vlastnosti. Nakonec doporučení kdy,co,jak a s čím můžeme měnit.

Výroba olejů

Výroba olejů sestává ze tří základních kroků a to: výroba základového oleje pak výroba aditiv a jako poslední mísení těchto dvou složek dohromady. Základové oleje(dál jen ZO)si většina velkých firem vyrábí sama ve vlasních rafinériích. Zato aditiva kupují a pak pouze míchají se ZO a plní do vlastních obalů. V praxi to znamená asi toto: firma xyz si vyrobí vlastní ZO, koupí kompletní aditivum i s přesným návodem jak olej namíchat – třeba 76,9%ZO smíchat s 22,1% tady toho běsu co jste si od nás koupili...(jehož složení sama nezná). Mísení si každá větší firma provádí sama. A to ze směsi ZO(směsi proto aby dosáhli požadované viskozity-hustoty), z aditiva a ze zvyšovače viskozního indexu(ještě dál upraví hustotu oleje).

Vlastnosti olejů

Vizkozita: hustota oleje. Čím vyšší vyskozita tím hustější olej a naopak. Nepoznáme podle ní kvalitu ani životnost oleje ale pozuze vlastnosti při určité teplotě. Značí se např. SAE 10W-40. První č. znamená hustotu oleje v zimě. Čím je číslo nižší tím bude olej tekutější i v mrazu(budeme lépe startovat a olej se dostane všude kam potřebuje dřív a čím dřív tím líp pro životnost motoru). Druhé č. udává hustotu oleje při provozní teplotě.

Výková specifikace: značí se ACEA(EU)nebo API(USA)popřípadě si automobilka stanoví vlastní testy např. VW norma. Udává nám kvalitu oleje – tedy jaké motorové testy olej splnil.

Výběr motorového oleje

Nejdůležiťejší pro výběr oleje je aby splňoval předepsanou výkonovou specifikaci. Tu předepisuje výrobce motoru a najdete ji v manuálu vašeho automobilu případně zjistíte u výrobce vašeho vozu(např. ACEA A3/B3). Toto je vpodstatě jediný parametr který je nutno pří výběru oleje dodržet!!!

Hodnotu vyskozity výrobce nedoporučuje tu si může zvolit každý podle použití automobilu(městský provoz, dálnice, krátké cesty, klimatické podmínky v kterých bydlíte). Případně dát stejnou hodnotu jakou měl od výrobce.

Syntetika, polosyntetika nebo minerál?
Zjednodušeně řečeno motoru je to úplně fuk. Nalijte tam třeba Vegetol splňuje-li výkonovou specifikaci vašeho auta. Rozdělení na syntetiku, polosyntetiku a minerál je dnes již přežitek z osmdesátých let. Všechny dnes používané oleje splňující stejné výkonové specifikace a jsou stejně kvalitní! Koupit nekvalitní olej by asi byla větší fuška než ho sám vlastnoručně vyměnit u všech aut na sídlišti... Nerozhoduje ani první použitá náplň. Všechny dnes vyrábené oleje můžeme navzájem mýchat mezi sebou. Takže pokud jste měli původně v autě minerál klidně tam můžete příští výměnu dát třeba syntetiku(samozdřejmě s podobnou nebo stejnou výkonovou specifikací).

Jaká olej je nejlepší?

I tady platí že značku můžete vybrat jakou chcete a ta co doporučuje výrobce nemusí být nutně ta nejlepší na světě. Pouze s ní má automobilka uzavřenou smlouvu. Opět je důležitá pouze výkonostní třída. Kdo se někdy snažil dohledat nějaké spotřebitelské testy olejů(jaké známe třeba u mobilů a všeho možného)ví že nic takového najít nelze. Je to tím že takové testy by byly tak drahé že by je žádný moto časopis ani asociace nezaplatila. Je to tím že test oleje by se musel dělat na skutečném motoru a nejlíp za skutečného provozu. A to na každý olej několik tesů abychom zjistili všechny jeho vlastnosti. To by stálo i několik milionů korun. Takže líbí-li se vám ten obal s tím dráčkem víc než ten šedý máte vybráno:)

Výměna oleje

Životnost oleje je dána taky konstrukcí motoru,ostatních komponentů a podmínek provozování auta(např. jezdíte-li jen po městě na krátké vzdálenosti je třeba měnit olej častěji)nebo typem spalování paliva a podobně. Nemá smysl kupovat drahý olej(s vyšší výkonovou specifikací)s tím že vydrží déle. Jako maximální interval výměny oleje je ten co uvádí výrobce motoru(pro levný i drahý olej bohužel stejný). U starších vozů je to většinou 15000km ale u novějších až 50000km. Platí ale že to co uvádí výrobce je opravdu maximum. Např. jak již jsem zmiňoval při ježdění pouze po městě a na krátké vzdálenosti je vhodné zkrátit interval výměny o 20-30%. Zkráceně lze říci: 1)dodržovat max. interval výměny předepsaný výrobcem motoru. 2)v případě ztížených provozních podmínek zkrátit interval o 20-30%. 3)dodžovat dobu životnosti oleje – opět uvede výrobce motoru(většinou jde o jeden rok u nových motorů někdy prodlouženo na roky dva).